Sunday 1 March 2015

Pantai Siring : Jeti Nelayan Yang Memukau

Hi U all..... eh2... Assalamualaikum & salam sejahtera ( lupa bg salam...sorry )... hope u all sihat... hmm lamer benor aku x update blog ni// yelah...bz memanjang ( bz ah sgt...jalan jer tau ). Hmmm... aku actly malas nk update entri petang2 ni.. penat...yolah..bg dr tmpt keje...aish.... letih kot... apa2 pn... ari ni aku nk kasi post yg surprise ckit... yelah...time petang2 ni.... aku klu stress... fade up... n boring... aku mula lah tgk2 pic dlm phone aku yg seposen ni ( sgtlah kan !!! ).... then... tgk gambor2 tu... terkenang lak kt kg...bestnya.......sgt best ...... yelah aku ni org kg...mmg 100% org kg...so aku bangga beb... even x nmpk mcm kg semenjak merantau ke negeri2 org... aku ttp sayang negeri aku, Melaka n for sure, kg aku a.k.a tmpt tinggal aku... awwww.... rindu sgt2 ngn kg... 

dlm byk2 tmpt...aku paling suka tmpt ni... ada 2 jer tmpt yg aku suka dlm kg aku.... 1st sawah + bendang... rasa nyaman jer.... 2nd...jeti nelayan...even rumah aku agak jauh ckit dr kefua area ni...tp still dlm 1 kawsan....lah...lebih kurang samer mcm jarak dr KLCC tu ke Bukit Bintang jer.... 

ok2...berbalik pd citer td...mmndgkan aku ni BUDAK KAMPUNG + mmg giler2 ngn kg... today...aku nk post ckit pasal tmpt2 ni...tp... tis time aku nk post jeti nelayan dulu coz aper...coz yg sawah pd tu aku x de pic... time aku nk snap jer..sawah mesti dh botak kena tarah ngn jentera menuai tu... x per2...next mnth aku balik kg...so inysa allah aku post k... so...nikmatilah kenangan aku ( ko hader hahah ) di kg ni...hope korang suka view2 ni... 

ok... pic ni ditangkap oleh PHONE aku yg sengkek + cikai2 ni kat kg aku jer... aku dok Kg Pulai Melaka... so kg ni agak besau ckit... ada Pulai Darat ( tmpt tinggal aku ), Pulai Barat ( dikenali Pulai Bawah ) n Pulai Pantai n Pulai Tengah... so korang rasa mn pantai tu dok ?? mesti yg ramai agak Pulai Pantai kan..yelah..dh nama pantai...salah Cik Non oi.... Pulai Pantai kg sebelah Pulai Barat.... Pulai Pantai tu kwsan rumah2 kg yg menjajar seluruh pantai kat kg Pulai ni... so yg jeti nelayan ni terletak kat Pulai Barat..tp kitorg semu lebih suka panggil Pulai Bawah..... aku sendiri pn x tau naper... korang jgn pikir... dh nama kg..then jalan masuk ke jeti nelayan ni semak samun.... sorry ckit k... actly ada 3 lorong masuk ke pantai nelayan ni... tp yg paling dekat n paling org kg selalu guna... lorong sebelah Surau Pulai Barat.. tu sekeliling...rumah kg ada...cantik... + ada paya ag...cantik...jeti nelayan ni dikenali as Pengkalan Pantai Siring.. tenang jer...ok2...panjang benor bercerita.. ni hah... aku kasi tgk kat korang..FREE2 jer....hehehe...enjoy k...




Nilah dye Pengkalan Nelayan Pantai Siring..



Ni time air surut... aku paling suka time surut... sgt2 lawa


Aku mmg suka snap n dg cni petang2... dlm kol 6 jer..terus aku rembat motor bapak aku...menuju ke destinasi ni... time air surut paling best...dpt tgk sunset ag...awwww.... Ya ALlah lawanya !!!!



Time sunset


Masa sunset paling cantik... sgt2 superb !!!! aku sendiri terpegun tgk keagungan Ilahi ni... Ya Allah...terima kaish kerana Engkau masih memberi nafas kepadaku untuk terus hidup meikmati keindahan alam ciptaan-Mu.

Paling terserlah.... aku ingtkan tmpt ni x ramai org...tp..lepas renovation yg jd mcm skng.. ada warung terapung... n mcm2 ag... tmpt ni terus dpt ramai pengungjung.. mostly semu plat no kereta luar Melaka... klu ada yg dtg naik motor tu...klu org yg aku x kenal2 tu..mmg sah...bukan org kg aku !!!




Ada paya agi..paya bakau...


Yg paling best... area ni masih ada paya bakau ag... klu u all nk tau...Jajaran Kampung Pulai sampai Kampung Serkam ( kg sebelah ).. merupakan antara jajaran paya bakau terakhir di Melaka... tmpt lain semu dh lupus... coz pembangunan... klu ada pon..kat tepi Sungai Melaka tu... tu pon seciput jer...klu saper2 rasa nature lover tu..dtg2 ah cni.. dpt korang turun cari siput sedut dlm lumpur2 tu gak hehehe..tp klu u all jumpa ular... ucapkan selamat lah pada family u all k hahaha




Dye ni adik aku...sibuk lak nk posing2 !!! ( eh2..aku yg suruh dye jd model hehehe )




Ni lah warung yg aku ckp tu... aku x penah singgh ag makan kat situ...tp yg pasti
warung ni open smpi kol 7-8 ptg mcm tu... mmg best kot... klu makan petang2..then rasa
bayu laut petang + sunset view....




Yg ni antara jeti nelayan lama yg guna pakai kaedah tradisional.....




Disebabkan jeti ni jd pengakalan nelayan..so kerajaan negeri reka mcm lagun ckit
kasi ombak x brp kuat klu masuk muara pantai...
klu korang perasan, ada pulau kat ujung tu kan..tu Pulau Besar... Pulau paling mistik kat Malaysia ni



Ni lah lagun yg aku ckp tu...guna batu jer abg oi...mcm kaya sgt nk tambak mcm Singapore tu




Tgh2 berjalan ke hujung lagun ni... dpt lah tgk pak cik ni memancing... dye ckp,
Pak cik : Nk memancing ke ?
Aku : Eh2..x de ah pak cik... sajer nk tgk2 pemandagn..cantik je
Pak cik : Oh....


Aku mmg x suka memancing pon.. tp aku suka tgk org memancing... pelik kan hahaha.Yg bestnya..pak cik ni memancing...aku snape pic dye...dye lansung x sedau..nmpak sgt tgh khusyuk tu hahaha... depan dye tu ada Pulau Besar + kepulauannya... ada lebih kurang 12 biji pulau di sekitar Pulau Besar




Ni view pengakalan Pantai Siring dari ujung lagun




Yg pic ni lak..aku snap coz nmpak x bot tu ? Tu bot bawak stdnt mn ntah wat kajian or asgmnt dorg
n mcm rumah tu..tu tekong...mcm one stop or rumah rehat kat tgh2 laut




Nilah pic yg paling ramai snap kat #Istagram aku..mat saleh ramai LIKE !!! bangga seh !!!




Tp...yg paling aku suka... scene ni...NI 100% ASLI + TULEN + PURE !!!
x de edit Photoshop or ap2 even Istagram pon... 
Cantik kan... aku suka sgt2 !!! Ya Allah... Aku bersujud syukur padaMu...


Tp kan....yg paling lagend sekali..... NI PICnya !!!!!





Eh2.. salah2... dye dye



Tata !!!! Cantik x ??? Aku terus snap scene kat cni dgn gaya NYAHnya hehehe... time ni kan air surut
so... mmg pelaung aku nk snap !!!Yolah..klu nk naik bot..kena jd nelayan...
aku ni lak... mn tau nk memancing......
So..berbekalkan gaya MODEL org kampung... aku pon snap ah...
U all jgn jelez k hahaa

So mcm mn...cantik tak pemandangan sunset di Pengakalan pantai Siring, Kampung Pulai, Melaka ni a.k.a kg aku...hehehe....u all jgn jelez hehehe... u all tau x...time aku post kat Istagram ni... smpi ada kenalan FB aku yg ckp kt mn ni ? aku ckp kt kg aku... dye suka sgt2... dye nk sgt dtg Melaka n tmpt ni ... dye kata teman n aman... damai jer... coz dye ckp...kg dye x de pantai... then siap ask pasal chalet ag tu!!! hahaha...x pelah..dtglah... aku blh jd travel guide korang k hehehe... dtg sini...then aku kasi jalan2 ronda 1 kg aku hehehe

Ok lah u all... hope u all puas tgk pic aku ni.... klu rasa x puas... sila lah follow #Istagram aku k for more AWESOME pic... n next time lak...entri pasal sawah kt kg tu aku wat k...c u later..bye askm... 















No comments: