Sunday 1 March 2015

Taman Negara Pulau Pinang : The Last Green Sanctuary!

Hi u all... apo khabau... ceria selalu k... ah'ah tis time korang mesti shock giler kan... tiba2 lak aku nk pos pasal journey aku ke pusat Bumi...aiya... x delah... ni juz nk citer ckit...experience aku n housemates aku g hiking and jungle tracking ke Taman Negara Penang hari sabtu lepas... secara konklusi, mmg best !!!!

Eh2...boleh habis citer agi... sabau2.. alkisah bermula

Ari sabtu lepas ( 16/3/1/2013 ), aku n member umah aku g hiking ke sana. Mmg we all dh plan lama dh tp disebabkan assgmnt punyer pasal..asyik aku postpone jer...cian dorg...terpaksa tunggu aku huhuhu..tp x per...dorg setia k... haha

Sebut pasal Taman Negara ni, pasti korang pelik kan...mcm mn Penang ni blh ada kan ? Ah'ah... actually, Penang mmg ada..juz x terkenal jer... n Taman Negara kat pulau ni merupakan satu2nya kawasan hijau yg dilindungi sepenuhnya drp pembalakan, penerokaan n mcm2 kerja2 kejam manusia yg lain ah... pendek cerita....protected area ah...

We all mmdgkan dok kat Penang smpi end tis year, so masing2 bajet wat mcm tourist lah... yolah..selalu jer travel map kat KOMTAR tu we all rembat. Setiap org rembat sorg 1, wat simpanan...coz senang...dlm map tu mcm2 ada... semu tempat2 menarik kat Penang ni.. siap ngn nk naik bas aper agi pon ada... mmg guna bas Rapid Penang jer ah.. tats why klu saper2 dtg Penang, klu naik rapid bus, jgn terkejut beruk klu tiba2 dlm bas tu korang boleh kira baper ramai warganegara Malaysia tau...msotly foregner nk2 klu tmpt2 yg ada beach, nature n mcm2 ah yg akus endiri pon x tau dorg suka tmpt aper..

Baiklah, panjg benor aku celoteh..teruskan baca..

Alkisah bermula apabila aku n member2 umah aku ( kecuali sorg tu, dye g dating ngn awek dye hehehe ) memulakan travel kami dgn bersarapan dulu kat Restaurant Mamak Safaa kat Jalan Petani, Penang. masing2 kena penuhkan perut dulu. Klu x, fengsan tgh jalan manalah nk cari hospital kat tgh2 hutan tu...selesai jer breakfast, kitorg naik bas, g KOMTAR, then amik rapid bus bernombor 101. Kat Penang ni unik ckit... bas rapid use No, mcm kitorg ni naik bas No 101 ( Jetty - Teluk Bahang ). MMg kena bas ni coz bas ni mmg akan send korang smpi depan pintu masuk Taman Negara tu. korang bayangkan betapa VIPnya penumpang2 yg naik bas rapid penang ni. G pon, taman negara tu terletak kat last stop sekali kat Teluk Bahang.

Punyer ah lama we all dok dlm bas, terhuyung hayang aku dok dlm bas...yelah spnjg journey, mmg kena lalu Shamrock Beach, Batu Ferenggi n Miami Beach. Then lepas jer Batu Ferenggi, aiya... jalan makin sempit kot... sempang siur... aku yg dok dlm bas ni mengucap kot... korang bygkan jalan tu punyer selekoh tajam mcm kat Tapah-Cameron Highland tu... huh...mmg x ah kan... aku mmg terkumat kamit baca doa dlm bas, yg driver bas relax jer...huhuhu...dorg mmg pro..klu masuk F1 kompem Kimi Raikonen tu kalah k...

Ok lah.. setelah hampir 1 jam dlm bas... finally sampi gak ke destinasi pilihan !!!

Ni ah buktinya hehehe..


Snap2 jap kat entrance with my friend... jangan jelez k hehe

Melangkah jer masuk ke Taman Negara....Ya Allah...indah sungguh alam ciptaan-Mu !!! So aku pon aper ag... mula lah start snap2... hehehe...ni ah aku kasi FREE kat korang tgk2 k..


Ni 1st wooden bridge.....

Tgh2 snap kat bridge ni..tiba2 lak nmpak seekor kera... alahai...comelnya...jantan lak tu hahaha


comel lak kera ni... pandai posing agi tu...

then after bridge ni... ada 2 sempang... ke kanan akan ke Pantai Duyung a.k.a Monkey Beach and Rumah Api Muka Head... ke kiri lak... akan ke Pantai Keranchut n Tasik Meromatik. This time we all target nk ke Monkey Beach and Rumah Api Muka Head. Huh... korang tau tak.. nk guna treck hutan ni mmg jauh kot !!! 2 jam klu nk ke rumah api.


View Teluk Bahang dr Taman Negara...cantik sgt..




tgh jalan2 ada lak scene best... so... aper lagi snap ah !!!


kwn aku pon menyibuk nk snap haha



Ni lak mcm sungai bakau..mmg tenang giler tmpt ni


N yg ni lak snap dr Gazebo kat tepi sungai td..mmmg best...

Ok lah...cukup2 lah aku post photo n citer...coz mn boleh nk citer vyk2...t korang pegi x surprise ah hehehe...tp yg pasti... tmpt ni mmg best... as Nature's Lover mcm aku ni... aku suka sgt tmpat ni... x sangka Penang yg bergelar Singapore Malaysia ni masih ada green area mcm ni.. x per..t next time aku post lak entri aku nk ke Tasik Meromatik. Skang x boleh coz tasik tgh kering... so... klu nk wait ah t aku post

p/s : aiya..penat kot !!! terputus kasi aku hiking n jungle track tp mmg best !!!







No comments: