Tuesday 24 November 2015

Tanjung Tuan : 7 Keajaiban Alam Semulajadi Melaka Yang Terselindung!

Semalam saya dan adik saya telah mengerah tenaga dengan perjalanan hampir 80KM dan ia merupakan perjalan yang panjang bagi kami. Walaupun penat, namun minat mengatasi segalanya takala bergambar kenangan di salah sebuah keunikan dan keajaiban semulajadi yang JARANG diberi perhatian di Melaka.

p/s : Sampai rumah, tidur tak ingat dunia!

Belum habis kepenatan mengunjungi titik pertemuan sempadan tiga negeri selatan Semenanjung Malaysia, keesokan hari kami bergerak pula ke sebuah lagi lokasi yang saya percaya, TERASING bagi rakyat jelata bumi Hang Tuah, namun sebenarnya ia adalah jajahan takluk negeri yang paling hijau.

WAIT! Apa maksud ‘jajahan takluk’ ?

Seawal Jam 2PM, saya bertolak keluar dan menempuh perjalanan yang jauh ke utara Melaka. Kalau sebut sahaja utara Melaka, ramai dalam kalangan kita berfikir ia adalah Alor Gajah atau Masjid Tanah. Namun ramai tidak mengetahui bahawa titik paling utara Melaka bukan terletak di dua bandar kecil ini, namun ia adalah sebuah kawasan hijau yang terletak di luar Melaka!

Sekejap! Bukan Kuala Sungai Baru atau Kuala Linggi ke titik paling utara Melaka?

Salah dong! Mahu jawapan tepat, teruskan membaca. Kata orang, membaca jambatan ilmu .

Tempat yang saya maksudkan adalah Tanjung Tuan, Port Dickson, Negeri Sembilan.

p/s : Bukan Tanjung Harapan! Tu nun kat Afrika Selatan sana. Insyaallah ada rezeki nak fly ke sana


Latar Belakang & Sejarah

Ramai tidak meneydari bahawa Tanjung Tuan adalah sebahagian daripada kawasan kedaulatan negeri Melaka Darul Takzim.

Tapi En. Gerabak Kecil, itu Port Dickson a.k.a PD. Dan termaktub dalam peta dunia, PD tu adalah sebahagian daripada Negeri Sembilan.

Sabar, teruskan membaca! Jangan nak lawan penglipur lara. Kena tulah nanti!

Ia merupakan sejarah yang amat panjang semenjak penaklukan Portugis terhadap Melaka pada tahun 1511. Memandangkan Portugis memerlukan bantuan pemerhatian terhadap Selat Melaka, mereka membina rumah api pertama di atas punck tanjung ini. Sebenarnya, TIDAK terdapat sebarang tarikh rasmi pembinaan pertama rumah api ini namun dipercayai ia dibina antara tahun 1528-1529. Ketika itu, jajahan takluk Kesultanan Melaka adalah sangat luas sehingga ia menjangkau ke sebahagian Kepulauan Sumatera. Ketika ini, keperluan kepada keselamatan laut amat penting terutama pembinaan rumah api memandangkan serangan lanun merupakan antara cabaran terbesar di Selat Melaka lebih-lebih lagi laluan perkapalan di sekitar Tanjung Tuan adalah sempit. Ini membahayakan laluan kapal serantau yang melalui selat ini.

Namun begitu, Tanjung Tuan menjadi bualan ramai sehingga hari ini takala berlakunya perang antara dua kuasa besar ketika itu, Portugis dan Belanda. Belanda, sebuah kebangkitan baharu dalam dunia perkapalan dan imperalisme, menguasai hampir keseluruhan Kepulauan Indonesia. Tamak dengan kuasa, mereka ingin menguasai Selat Melaka dan menjatuhkan Portugis yang telah menjajah Melaka hampir 100 tahun ketika itu,

Bagi memecahkan monopoli Portugis, mereka melancarkan perang perebutan ke atas Tanjung Tuan pada tahun 1606 dan pertemburan ini dikenali sebagai Pertempuran Tanjung Tuan 
( Battle of Cape Rachado  ). Malang bagi pihak Belanda, mereka tewas dengan kekalahan yang amat memalukan. Ramai yang tidak tahu perang ini merupakan perang terbesar yang berlaku di Kepulauan Melayu yang melibatkan antara dua kuasa besar dalam imperalisme maritim. Kekalahan ini juga menjadi titik tolak kepada Belanda dalam mencari sekutu di Selatan iaitu Johor!

p/s : Maaf orang Johor, tak bermaksud untuk mencari kesalahan anda. Ampunkan den.

Ketika itu, Kesultanan Johor merupakan sebuah kerajaan Melayu yang sangat kaya dan berkuasa. Dengan bantuan bekalan peperangan dari Johor terhadap Belanda, akhirnya 35 tahun  kemudian         ( 1641 ), Portugis tewas kepada Belanda dan Melaka jatuh ke tangan Belanda secara rasmi. Tamatlah penjajahan 130 tahun Portugis terhadap Melaka.

Belanda mendapat manfaat yang besar setelah penguasaan Melaka dan Tanjung Tuan terus menjadi antara rumah api terpenting yang dikawal selia oleh mereka. Pada tahun 1817, dipercayai bangunan lengkap kemudahan pertama rumah api ini dibina bagi meningkatkan keupayaan pengoperasian. Namun, era Belanda menjajah Melaka tidak lama kerana, ketika itu, satu lagi kuasa baharu imperalisme muncul iaitu British.

British lebih licik berbanding Belanda dalam mendapatkan jajahan takluk baharu selepas kejayaan menguasai Goa, sebuah bandar pelabuhan terpenting di India yang menjadi tempat persinggahan pelayar di Lautan Hindi. Brisith telah menguasai Singapura dan Penang, dan bagi merealisasikan matlamat mereka menguasai Selat Melaka secara total, British membuat pertukaran dengan Belanda melalui Perjanjian Inggeris – Belanda 1824 ( Anglo –Dutch  Treaty of 1824 ). Melalui perjanjian ini, British menyerahkan Bangkhulu, Indonesia kepada Belanda dan Belanda menyerahkan Melaka kepada British. Perjanjian ini menjadi titik tolak dua pengaruh besar di Kepulauan Melayu iaitu British di Tanah Melayu dan Belanda di Indonesia.

Kejayaan British mengawal selia Rumah Api Horsburgh di Pulau Batu Puteh ( Pedra Branca ) di Selat Singapura pada tahun 1851 mengukuhkan lagi penguasaan British dan ini turut melibatkan Rumah Api Tanjung Tuan. Pada tahun 1863, British menaik taraf Rumah Api Tanjung Tuan dan dengan binaan batu yang lebih kukuh. Binaan struktur batu ini masih kukuh dan kekal terpelihara sehingga kini. Rumah Api Tanjung Tuan mencapai mencapai zaman kegemilangan dibawah pemerintahan British selepas Melaka menjadi Negeri-negeri Selat pada tahun 1867.British kekal memerintah dua rumah api paling penting dalam sejarah Tanah Melayu iaitu, Rumah Api Horsburgh dan Rumah Api Tanjung Tuan sehingga kemederkaan negara pada tahun 1957.

Memandangkan Tanjung Tuan adalah sebahagian daripada jajahan Negeri-negeri Selat Melaka, selepas merdeka, Tanjung Tuan masih kekal dibawah kedaulatan Melaka walaupun kawasan sekitar telah menjadi kawasan takluk Negeri Sembilan. Ini dapat dibuktikan dengan papan tanda sempadan negeri yang terdapat di jalan masuk ke Tanjung Tuan.




Siapa sangka di satu kawasan Port ZDickson, sebenarnya 'tertanam' 
sempadan antara negeri yang JARANG ditemui!


Tanjung Tuan kini merupakan SATU-SATUNYA jajahan luar negeri Melaka yang dikelilingi oleh kawasan kedaulatan luar. Ia merupakan satu keunikan kerana siapa sangka, sejarah yang berusia lebih daripada 750 tahun ini masih kekal sehingga kini dan ramai yang tidak mengetahuinya. Maka, tidak hairanlah ramai orang luar, termasuk rakyat Melaka TIDAK sedar bahawa sebenarnya Tanjung Tuan adalah sebahagian daripada negeri Melaka dan a berada dibawah penyeliaan Majlis Perbandaraan Alor Gajah.

Kita lazim mendengar Tanjung Tuan, Port Dickson berbanding Tanjung Tuan Melaka. Ia adalah benar kerana Tanjung Tuan terletak di dalam kawasan Port Dickson namun begitu, segala urusan dan kedaulatan serta pemilikannya berada dibawah Melaka.

Jangan terkeliru ye


Era Selepas Penjajahan

Kini Rumah Api Tanjung Tuan masih kekal beroperasi dan ditambah dengan radar pengawalan MEASAT. Selain itu, seluruh kawasan Tanjung Tuan ini telah digazetkan sebagai Hutan Simpan kekal pada tahun 1921dan kemudian, pada tahun 1971, ia diwartakan sebagai Kawasan Hidupan Liar dan Burung-burung. 

Mengapa?

Ini kerana Tanjung Tuan merupakan perhentian PALING PENTING burung pernghijrahan antara Tanah Besar Asia dan Indonesia - Australia! Setiap tahun, antara bulan Mac - April, burung-burung yang yang bermigrasi akan singgah di sini untuk berehat dan mencari makanan sebelum meneruskan perjalan mereka ke Selatan. Para saintis percaya bahawa Tanjung Tuan merupakan jambatan penghubung antara Tanah Besar Asia - Indonesia/ Australia. Ini diperkukuhkan dengan kawasan tanjung ini yang dikelilingi batu karang cetek di sekitar pulau ini. Maka, berpusu-pusu lah setiap tahun pemerhati burung dari seluruh dunia seperti Singapura, Taiwan, USA, Australia, Jepun dan Korea sanggup terbang jauh semata-mata mahu melihat gelagat burung ini secara dekat!


p/s : Sekiranya anda mahu menginap di sekitar kawasan Tanjung Tuan, PNB Ilham resort adalah hotel paling hampir dan betul-betul berhadapan dengan pintu masuk Hutan Rekreasi Tanjung Tuan ini. Anda juga boleh mencari pelbagai pilihan penginapan kurang 500 meter dari pintu masuk hutan simpan ini melalui Agoda.com atau Booking.com



Perjalanan

Perjalanan saya mengambil masa hampir 2 jam kerana saya melalui jalan pantai di Pengkalan Balak – Teluk Gong. Kemudian, diteruskan dengan melepasi Pekan Kuala Sungai Baru, seterusnya Kuala Linggi dan tiba di Tanjung Tuan pada jam sekitar 4PM.

Ia perjalanan yang jauh, tapi kerja gila punyer pasal, saya redah je!

Kenderaan tidak dibenarkan memasuki kawasan ini kerana ia adalah hutan simpan kekal. Dengan bayaran RM 1 satu kepala, anda perlu berjalan menongkah ketinggian di jalan berturap sepanjang 800 meter!

p/s : Memang penat! Ada satu part di laluan ini yang agak menegak ke atas




Akhirnya, saya sampai!




Antara laluan berturap yang 'OK' ketika proses pendakian




Ini laluan yang maksudkan! Memang tercungap-cungap!




Finally! Sampai! Selalu tengok dalam blog. 
Tapi hari ini, berjaya jejakkan kaki ke sini!




Nampak maam tinggi, tapi tak pun.




Sedia mendaki!




Hidangan video untuk kesan live action!




Pemandangan dari atas puncak rumah api




First time tengok rumah api secara dekat, so 'jakun' jap! 




Dari sudut lain




Actually nak tunjukkan Selat Melaka, tapi matahari panas membara atas kepala 
dengan silaunya. So, gambar jadi tak jelas 




Abaikan muka saya yang berpeluh + messy. 
Nikmati pemadangan Selat Melaka OK


Setelah puas mendaki, kami mengambil langkah menurui curam tebing tanjung ini dengan laluan jungle tracking yang terdapat di penghujung rumah api ini.




Ini laluan jungle trekking yang saya maksudkan




Peta laluan burung migrasi dan rentas Tanjung Tuan




Saya tidak berkesempatan mengambil gambar di cerun-cerun curam 
kerana laluan di sini sangat mencabar. Penat!





Pengajaran daripada kami, sila apply mosquito repellent 
sebelum masuk hutan    


Laluan ini amat curam dan saya benar-benar menyesal memakai seluar jeans takala melakukan jungle tracking! Sesekali saya berhenti untuk mengambil gambar di beberapa posisi menarik di laluan ini.
Setelah 15 minit berjalan, akhirnya saya dan adik saya tiba kawasan pantai di kaki tebing tanjung ini. Damai sejenak hati ini melihat kebesaran ciptaan Ilahi. Pemadangan yang sangat cantik memukau jiwa dan kepenatan menuruni tebing tadi hilang takala melihat permata Melaka ini.



Akhirnya sampai juga! 





Abaikan apa yang dilakukan oleh pemuda di atas




Credit to my brother for this amazing work! 
Susah nak allign kan kepala dengan horizontal line laut tu katanya.





Gambaran jelas celah-celah batu yang menjadi saksi 
berdirinya kami sebentar tadi





Air surut membolehkan kami menghabiskan amsa lebih di pantai ini. 




Another credit to my bro for this stunning view!


Tidak silap untuk saya menggelar tempat ini sebagai salah satu daripada 7 Keajaiban Alam Semulajadi Melaka. Batu persisir pantai yang cantik ( even tajam! ), desiran ombak yang memecahkan kesunyian pantai, bayu laut yang lembut juga sekali sekala kedengaran kicauan burung dan monyet yang memecahan kesunyian hutan di belakang kami.

Di suatu sudut lain, terdapat kawasan batu karang yang cetek. Tetapi, memandangkan kami tidak  membawa pakaian renang, hanya sekadar melihat karang laut dari tepi bibir pantai. Seperti yang saya nyatakan sebentar tadi, di sini terdapat dua buah pulau kecil yang dikenali sebagai Pulau Mesjid dan Pulau Intan. Kami tidak ke sana walaupun jaraknya sangat berhampiran dengan lokasi pantai tersebut kerana kami mengejar masa.

Setelah puas berwelfie, maka bermulalah episode menaiki anak tangga jungle tracking yang hampir memengsankan saya!

Nampak gaya dah tua dah badan ni, lebih 10 kali berhenti sedangkan adik saya jauh ke hadapan!

Sekitar jam 5.30PM, kami bergerak  meninggalkan Tanjung Tuan dengan perasan sedih. Saya masih belum merasa puas kerana banyak lagi hotspot menarik di sana yang berlum diterokai. Deruan angin dan ombak masih terbayang di mata saya. Kembara ini sangat berbaloi walaupun singkat. Cuma, saya sedikit kecewa kerana kawasan pantai tersebut sedikit bersepah. Pilu hati melihat botol air mineral dan seluar mandi yang tidak digunakan bersepah di suatu sudut di kawasan ini. Golongan sebegini saya percaya 100% tidak menghormati alam kerana di dalam fikiran mereka, anugerah alam boleh dibeli dengan wang ringgit!

Sekiranya anda seorang ahli biologi, saintis marin, saintis alam sekitar, aktivis alam sekitar, pemerhati burung  pengembara atau mungkin seorang yang mencari kelainan dalam pengembaraan, datanglah mengujungi Tanjung Tuan kerana siapa sangka, wilayah exclave Melaka ini masih tidak terusik dengan pembagunan melampau yang dahagakan keuntungan duniawi.

Tanjung Tuan, antara 7 Keajaiban Alam Semulajadi Melaka!

Asahan - Laman Tiga Budaya : Tripoint Tunggal Melaka!

Lupakan sebentar kisah hati saya dalam bahagian 1. Sekarang saya ingin mengajak anda semua ke sebuah lagi kawasan yang SANGAT jarang didengar oleh kebanyakkan orang. Saya pasti mereka yang tinggal menetap mahupun orang jati Melaka juga tidak tahu akan kewujudan tempat ini. Saya menggelar tempat ini sebagai salah satu daripada 7 Keajaiban Semulajadi Negeri Melaka kerana ianya sangat unik. Ikuti perjalanan tanpa sempadan saya ke Asahan, sebuah pekan koboi yang hampir dilupakan dan berkongsi sempadan dengan 3 buah negeri di selatan Semenanjung Malaysia, Melaka, Johor dan Negeri Sembilan dan di sini terletaknya Laman Tiga Budaya yang merupakan titik pertembungan ketiga-tiga negeri ini!


p/s : Agak sukar mahu mencari hotel berdekatan kawasan ini memandangkan ianya kawasan terpencil ( maaf orang  Asahan ) KECUALI sekiranya anda bermalam di homestay di sekitar Asahan atau Nyalas. Oleh itu, menetap di kawasan kota Melaka adalah pilihan yang lebih bijak menadnagkan terdapat banyak pilhan hotel. Lama sesawang Agoda.com dan Booking.com sangat membantu dalam mencari hotel pilihan anda. 

Perjalanan

Setelah tiba di Pekan Selandar semula, saya mengambil arah menuju ke Asahan dengan melalui Jalan Nyalas-Asahan. Dari Selandar, jalan ini merupakan satu-satunya jalan utama yang menghubungkan penduduk di Pekan Nyalas dan Asahan ke Selandar bagi mendapatkan bekalan minyak petrol di stesen Petrsonas Selandar atau stesen Petron Batang Melaka. Ini kerana, Nyalas dan Asahan TIDAK memiliki sebarang bentuk stesen minyak termasuk stesen mini!

Ketika bergerak keluar dari Selandar, saya sudah memerhatikan petunjuk bar minyak kenderaan sudah menjejak merah. Namun, saya berasakan adalah terlalu awal untuk mengisi minyak kerana saya berpendapat bahawa bekalan minyak semasa adalah mencukupi dan boleh diisi setelah tiba di hentian seterusnya.

Ketika ini dalam perjalan, jalan ini agak lengang kerana sememangnya jalan ini benar-benar remote dan hanya beberapa buah rumah penduduk kelihatan. Tetapi, suasana hijau yang menghiasi sepanjang perjalanan kami membuat saya tidak begitu terasa kebosanan. Apa yang lebih menarik, sepanjang perjalan melalui jalan ini, amat mudah saya melihat kewujudan masjid dan surau. Boleh dikatakan hampir setiap 800 meter, surau atau masjid dapat ditemui dengan mudah. Walaupun tidak mengunjunginya, namun saya percaya ia masih berfungsi dengan baik.

Setelah lebih 30 minit perjalanan, saya tiba di Nyalas. Bagi saya ia sebuah pekan koboi yang agak maju. Boleh dikatakan setaraf dengan bandar lama Merlimau cuma ketiadaan stesen minyak menjadikan ia satu bencana kepada saya! Sebaik tiba, saya berhenti di sebuah bengkel motor dan meminta adik saya bertanya kepada pekerja di situ adakah terdapat stesen minyak berhampiran di Nyalas mahupun Asahan. Jawapan yang diterima adalah ‘TIDAK’ dan ini menimbulkan kegusaran saya bagaimana saya mahu meneruskan perjalanan ke Asahan, lebih-lebih lagi pulang ke rumah?
Saya amat bernasib baik kerana saya dimaklumkan bahawa hampir semua bengkel motor di sekitar Nyalas dan Asahan ada menjual minyak petrol. Tanpa berfikir panjang, saya membeli sebotol ( 1000ml ) minyak petrol dengan harga RM 3.00.

p/s : First time isi minyak kuning ( RON 95 ) untuk perjalanan jauh!

Saya juga sempat bertanya kepada pekerja tersebut berapa jauh destinasi yang bakal kami tuju dan beliau berkata sekitar 8KM dari Pekan Nyalas. Setelah selesai memenuhkan tangki, saya terus memecut menuju ke Asahan.

Perlu berhati-hati bahawa simpang menuju ke Laman Tiga Budaya TIDAK akan kelihatan di sepanjang jalan bermula dari Pekan Nyalas . Saya juga tidak faham mengapa tiada papan tanda diletakkan kerana ia amat menyukarkan pemandu terutama bagi mereka yang pertama kali ke sini. Hanya terdapat papan tanda yang menunjukkan arah ke Pekan Asahan. Dari simpang utama Jalan Nyalas-Asahan menuju ke Pekan Asahan, ia tidak begitu jauh, sekitar  10 minit sahaja.

Setibanya di pekan, saya amat terkejut kerana, kawasan ini sememangnya sebuah pekan koboi. Sangat remote dan tidak seperti pekan-pekan lama lain di negeri Melaka yang pernah saya kunjungi. Sebelum ini, saya sering beranggapan bahawa Kesang adalah kawasan pekan koboi yang tidak membangun, namun tanggapan saya berubah setelah tiba di Asahan.

Tetapi, terpancar di wajah penduduk di sini, mereka menikmati ketenangan hidup kerana tidak perlu bersesak dengan jalan raya yang sibuk. Pada pandangan saya, pekan sebegini PERLU dibangunkan dan dipelihara kerana definisi pekan koboi tidak semestinya perlu sentiasa mundur namun perlu bergerak seiring dengan kemajuan tetapi masih mengekalkan identiti tradisional pekan tersebut. Perubahan ini saya dapat lihat dengan ketara dengan kemajuan Masjid Tanah yang sebelum ini kurang membangun, namun kini menjadi sebuah bandar antara bandar. Ini juga dapat  dilihat dengan perubahan ketara Pekan Kuala Sungai Baru yang semakin menampakkan kemajuan tetapi masih mengekalkan identiti klasik pekan ini.

Panjang sangat saya membebel, kembali ke cerita asal!

Saya fikirkan sudah tiba di destinasi yang dituju, namun saya silap. Saya perlu bergerak sejauh 7KM lagi untuk tiba ke sana. Ketika ini, saya telah mula melihat Gunung Ledang dan percaya atau tidak, sebenarnya, Asahan adalah salah sebuah daripada beberapa penempatan penduduk yang terletak berhampiran kaki  Gunung Ledang. Siapa yang tidak mengenali Gunung Ledang yang memegang rekod gunung tertinggi di Semenanjung Malaysia.

Akhirnya, saya berjaya tiba di Laman Tiga Budaya. Sebenarnya, Laman Tiga Budaya merupakan sebuah taman tema air namun ia ditutup sementara bagi kerja naik taraf. Ramai tidak sedar bahawa, di penghujung jalan iaitu di penghujung pagar taman tema air ini, terletaknya batu sempadan yang mewakili titik pertemuan tiga negeri iaitu Melaka, Negeri Sembilan dan Johor. Titik yang dikenali sebagai tripoint ini merupakan titik persempadan negeri yang diwujudkan dan ia disahkan oleh Pejabat Tanah dan Pemetaan Negara.




Yeah! Berjaya berdiri di atas titik pertembungan tiga negeri!


Pendek kata, sekiranya anda bediri di atas batu ini, anda sebenarnya berada antara tiga negeri dan semestinya ia satu perasaan yang tidak dapat dilupakan. Sebenarnya, kawasan ini dipagar dan dibina monumen bagi menandakan batu sempadan ini, tetapi ia dimusnahkan oleh pihak tidak bertanggungjawab!




Binaan asal monumen adalah seperti ini


Sedih dan hiba kerana, perasaan bangga dan unik tempat ini dimusnahkan begitu sahaja. Tetapi, amat bernasib baik kerana batu sempadan tersebut masih terselamat kerana ia disimen dan ditutup dengan baik.

Di sini juga terdapat kawasan air terjun yang agak tersorok, tetapi amat seronok untuk skodeng bermandi-manda bagi menyejukkan badan yang kepanasan lebih-lebih lagi  air tersebut adalah edisi khas dari puncak Gunung Ledang.

Setelah puas bergambar kenangan, saya bergerak pulang dan meninggalkan Asahan. Terlalu banyak kenangan di sini. Siapa sangak Melaka memiliki satu anugerah semulajadi yang ramai tidak ketahui.
Asahan, pekan pertembungan tiga negeri yang unik namun seolah-olah dilupakan.

Sepanjang perjalan saya dari Selandar – Batang Melaka – Nyalas – Asahan, saya melihat banyak benda baharu yang unik. Ia mungkin dianggap gila atau membuang masa bagi sesetengah pihak, namun saya menganggapnya sebagai keunikan yang bernostalgia.


PERHATIAN

Sila isi minyak kenderaan anda dengan penuh sekiranya anda mahu mengunjungi   Asahan. Juga sediakan 2 tong minyak sebagai persediaan TERUTAMA sekiranya anda menaiki kereta. Anda mungkin terpaksa bermalam di tepi jalan sekiranya kenderaan anda kehabisan petrol!



Stesen Keretapi Batang Melaka : Nostalgia Yang Menggamit Jiwa

Sudah lama sebenarnya saya mahu mengenang zaman dahulu kala yang difikirkan sangat klasik pada pandangan kebanyakkan orang. Ini termasuk tempat-tempat bersejarah yang kita sering lupakan. Jika ditanya muda mudi masa kini, adakah mereka mengenal kewujudan sesebuah tempat tersebut? Pasti mereka mengelengkan kepala erti tidak tahu. Bermain di fikiran mereka adalah tempat-tempat moden serba moden yang menjanjikan kepuasan dalam mendapatkan ketenangan jiwa. Namun bagi mereka yang mengetahuinya, tidak pula mengambil kesempatan untuk menghargai mahupun menjadikan tempat tersebut sebagai sebuah destinasi bersejarah yang boleh menggamit kenangan silam.

Kembara En. Gerabak Kecil kali ini adalah dua buah lokasi dimana lokasi pertama ialah sebuah lokasi terbiar yang dipandang sepi namun menyimpan lebih 10 000 kenangan silam sejak lebih 100 tahun lampau dan lokasi kedua ialah menjejak titik pertembungan paling hujung tiga buah negeri di selatan negara. Lokasi pertama yang maksudkan adalah sebuah stesen lama kereta api yang terletak di penghujung negeri Melaka. Ia adalah Stesen Lama Keretapi Batang Melaka. Sekiranya anda bertanya warga emas di sekitar Selandar, Batang Melaka, Tebong, Air Kuning mahupun Gemas, mereka sudah pasti mengecam akan kewujudan stesen lama ini. Tapi sayang 10 000 sayang, arus kemodenan yang pesat kehadapan, ia diabaikan dan menjadi sebuah stesen terbiar yang hanya menunggu masa untuk dihuni kala dan haiwan berbisa takala semak samun menjadi sahabat setia di setiap ceruk stesen ini. Ikuti perjalanan saya menongkah kembali zaman lampau yang berusia 109 tahun ini agar ini kekal dalam lipatan hidup kita.

Seawal jam 2.30PM saya bergerak menuju ke destinasi percutian. Perjalanan ini merupakan perjalanan yang jauh kerana saya perlu mengunjungi dua destinasi. Maka, persiapan rapi dibuat sehari sebelum. Power bank, iPad Air 2 dan Samsung GlaxyMini 2 yang bakal dilupuskan berjasa adalah peneman setia saya bagi merakam detik manis ini.

Memandangkan saya menggunakan Pekan Bemban sebagai laluan utama ke sana, maka saya singgah sebentar di Stesen Petronas Bemban, membeli sedikit keperluan ( air mineral wajib ! ) dan sudah pasti Mister Potato takala kebuluran melanda.

Setelah hampir 1 jam perjalanan, saya kini tiba di Pekan Selandar. Untuk pengetahuan, Pekan Selandar merupakan antara pusat ekonomi yang lengkap selepas Bandar Jasin. Ini kerana, kebanyakkan pekan lain tidak memiliki prasarana yang mencukupi terutama stesen minyak yang SANGAT penting untuk pengembara jauh seperti saya!

p/s : Ada kisah menarik disebalik stesen minyak, saya akan ceritakan kemudian di bahagian kedua entri saya.

Setibanya di Pekan Selandar, terdapat roundabout simpang tiga yang mana, setiap satunya menuju ke destinasi berbeza, Batang Melaka, Durian Tunggal dan Nyalas-Asahan. Misi kali ini, menuju ke Batang Melaka!

Sejarah

Bagi yang tidak tahu, Batang Melaka merupakan sebuah pekan yang didiami kurang daripada 5000 penduduk. Ia adalah sebuah pekan yang menjadi antara penghujung paling selatan di negeri Melaka. Pekan ini juga unik kerana ia bersempadan dengan Negeri Sembilan TANPA kewujudan sempadan  semula jadi. Pasti ramai tidak sedar bahawa mereka telah memasuki Negeri Sembilan semasa melalui kawasan rumah kedai di pekan ini. Ini kerana, hanya papan tanda sempadan negeri yang wujud bagi memisahkan kedua-dua negeri ini.

Batang Melaka telah mula dihuni lebih dari 100 tahun yang lepas. Pekan lama ini masih menyimpan pelbagai khazanah sejarah yang ramai memandang sepi terutama Stesen Lama Keretapi Batang Melaka. Semenjak dibuka lebih dari 100 tahun yang lepas, stesen ini merupakan SATU-SATUNYA penghubung penduduk kampung dengan bandar besar seperti Banda Hilir dan Kuala Lumpur. Ini kerana, stesen lama ini dapat memendekkan perjalanan penduduk setempat untuk ke sana dan kesempitan hidup ketika itu hanya memungkinkan penduduk memilih kereta api sebagai pengangkutan utama mereka.

Selepas projek landasan bekembar yang diumumkan kerajaan beberapa tahun lalu, stesen ini ditutup dan dipindahkan kira-kira 500 meter ke lokasi baru yang lebih besar dan moden. Kini, stesen using ini terbiar dan keadaan ini amat menyedihkan kerana usia 100 tahun stesen ini dipandang sepi.

Lokasi

Sebelum tiba di Pekan Batang Melaka, kita akan melalui Empangan Jus. Ia adalah menjanjikan suasana yang amat damai dan cantik. Untuk pengetahuan, Empangan Jus merupakan empangan terbesar di Melaka dari segi keluasan kolam takungan. Setelah di sana, saya agak kelam-kabut mencari stesen lama ini kerana ia seolah-olah tersorok dari pandangan umum. Namun, saya pernah terbaca sebuah blog yang mana penulisnya berkata, stesen ini terletak di sebuah kawasan bukit. Puas saya mencari dan rupa-rupanya, ia terletak betul-betul berhadapan deretan rumah kedai lama.Dari pandangan bawah lereng bukit, kita dapat melihat paan tanda stesen lama ini yang semakin lusuh warnya dimamah usia.




   Untuk naik ke sana, saya perlu menaiki anak tangga 
yang terdapat di kawasan lereng bukit tersebut.


Perihal & Kesedihan

Buat pertama kali dalam 109 tahun, saya berjaya menyaksikkan stesen lama yang masih teguh berdiri ini walaupun kita tidak dapat meramal sejauh mana hayatnya mampu bertahan. Ketika ini, terdetik dalam hati saya betapa pentingnya stesen ini kepada penduduk setempat. Saya dapat membayangkan kesibukan stesen yang mungkin ketika ini ada penjual roti mahupun jajan yang melayan kerenah pelanggan, kesibukan penjual tiket takala penumpang berebut membeli tiket pulang ke kota, platform yang sentiasa ceria menunggu kehadiran penumpang atau juga kesesakkan pondok menunggu yang penuh dengan kehadiran ahli keluarga yang setia menunggu kepulangan insan tersayang.   
Bagi mengabadikan saat ini, saya mengambil kesempatan bergambar untuk kenangan di setiap penjuru stesen ini.




 Platform yang dahulunya sesak kini sepi





Terbayang gelagat penjual tiket yang melayan kerenah penumpang. 
Lebih bermakna sekiranya dapat berjumpa tuan empunya badan 
yang pernah berkhidmat di sini satu masa dahulu.





Platform yang kini sepi. 
Sudah pasti ia sesak dengan kehadiran penumpang 100 tahun lalu





Ini adalah papan tanda keramat yang sentiasa menjadi bualan penumpang 
dan penduduk setempat yang pernah singgah di sini suata masa dahulu.


Kesedihan saya terpancar ketika melangkah turun anak tangga. Terlalu banyak yang bermain di fikiran saya. Mengapa tempat sebegini diabaikan begitu sahaja? Ia sepatutnya diawet menjadi sebuah kawasan bersejarah kerana tempoh matang 100 tahun adalah sangat lama. Ia menyimpan pelbagai kenangan yang tidak dapat dibayangkan. Saya sedih melihat lalang dan semak samun menjadi pendamping baharu stesen ini. Saya tidak mampu kembali 100 tahun yang lepas namun generasi muda seperti saya sememangnya dahagakan sesuatu yang unik dan hanya kenangan indah yang mampu digapai secara bayang-bayang takala ia telah mamah dimakan usia.


Stesen Baharu Kereta Api Batang Melaka


Kira-kira 500 meter dari stesen lama, lokasi stesen baharu yang dibina jauh lebih gah daripada stesen lama. Dilengkapi dengan dua platform dan landasan bekembar, stesen ini merupakan stesen yang sangat maju dari segi prasarana yang disediakan. Saya sempat menceroboh memasuki platform utama untuk bergambar.



Papan tanda yang kelihatan dari  flyover mengarah masuk ke sempadan Melaka



Perkarangan utama stesen baru 




Ruang menunggu aras dua 




Terdapat empat platform ( dua arah )




Jejantas utama lintasan antara platform 
dan ruang menunggu aras dua



Pemandangan atas yang sempat saya rakamkan




Salah satu tangga yang terdapat di paltform 3 & 4




Platform ini sangat panjang dan jauh lebih moden



Menunggu keretapi yang tidak kesampaian




Ini pula diambil dari arah Pulau Sebang - Gemas 




Masih menunggu





Sepatutnya tidak dibenarkan mengambil di kawasan ini. 
Tapi prinsip saya, terjah jer! 





Diambil dari paltform 3 & 4




Celah papan tanda pun mahu bergambar. Nasib baik sado kurus!


Setelah hampir 30 minit berada di sana, saya bergerak meninggalkan Batang Melaka dengan 1001 kenangan suka duka yang mungkin tidak dapat dirasai oleh saya kelak. Sepanjang perjalanan, saya masih tergiang-giang akan panggilan stesen lama yang menggamit nostalgia. Terlalu banyak kenangan yang mungkin tidak dihayati dengan sekadar penceritaan. Saya bergerak menuju ke destinasi terakhir saya pada tanggal 17 Novermber 2015 iaitu sebuah lagi kawasan terpencil/ remote yang mungkin ramai tidak sedari. Saksikan dalam bahagian kedua perjalanan saya.