Sunday 1 March 2015

Kuala Linggi Yang Mendamaikan


Keindahan Pantai Kuala Linggi yang sangat memukau 
An enchanted beachfront in Kuala Linggi

Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan kepada pembaca setia Kembara Nara. Kali ini saya ingin membawa anda 'mengunjungi' sebuah tempat yang saya fikirkan mendamaikan hati saya. Dimana ya? Saya ingin membawa anda mengunjungi kawasan perkampungan di tepian pantai di Kuala Linggi, Melaka. Mungkin dalam kalangan masih tidak mengetahui akan kedudukan sebenar Kuala Linggi. Untuk itu, teruskan pembacaan anda!

Hello everyone and wish you all happy today especially to my lovely Kembara Nara's followers. Today I would like to invite you to another lovely and peaceful destination. It's a coastal area of Kuala Linggi. Maybe some of you haven't heard that name before. So, in order to find where is the exact location of this place, let's stick with me!

Kuala Linggi merupakan wilayah paling hujung di dalam negeri Melaka namun begitu, ia tidak bermaksud tanah pemerintahan paling hujung adalah Kuala Linggi.Tanah pemerintahan paling hujung Melaka adalah Tanjung Tuan atau lebih dikenali sebagai Cape Rachado. Ia terletak di Negeri Sembilan dan mnjadi SATU-SATUNYA wilayah luar negeri Melaka yang ditadbir dan berada dalam kedaulatan Melaka. Di sini terdapat Rumah Api Tanjung Tuan yang terkenal. Hari ini saya tidaki mahu mengfokuskan kepada Tanjung Tuan. Oleh itu, nantikan entri akan datang tentang perjalanan saya ke sana!

Kuala Linggi is the northern most area in Melaka state. However, it doesn't mean Kuala Linggi is the most extreme point in Melaka sovereignty because the title was hold by Tanjung Tuan also known as Cape Rachado. It was stated in Negeri Sembilan and it's became THE ONLY territory of Melaka's sovereignty outside the state. Cape Rachado Lighthouse is the most vibrant landmark at this place and I'll make another entry about this place soon. Now, back to our main story!   





Rumah Api Tanjung Tuan 
Cape Rachado Lighthouse


Sekiranya anda memandu dari bandar Melaka, ia mengambil masa sekitar 1 jam 30 minit untuk menuju ke Kuala Linggi. Anda akan melepasi Pekan Kuala Sungai Baru yang penuh nostalgik. Malangnya saya tidak berkesempatan mengambil gambar di sekitar pekan ini. Tetapi, jangan bersedih kerana saya akan menjejaki kaki ke sana sekali lagi bagi menghidangkannya kepada anda. Berbalik kepada cerita kita, perjalanan melepasi pekan Kuala Sungai Baru dan seterusnya akan melepasi Akademi Laut Malaysia ( ALAM ). Jarak perjalanan ke Kuala Linggi semakin hampir kerana setelah melepasi ALAM, anda akan menempuhi kawasan kampung yang mendamaikan terutama rekaan rumah tradisional dan moden-kotemporari dan apa yang menarik perhatian saya di sini ialah, terdapat banyak chalet yang tersedia di sepanjang jajaran pantai Kuala Linggi. Antara yang terkenal adalah KM Chalet, Bora-Bora Chalet dan Desa Balqis. 

If you are driving from Melaka town, it will take about 1 hour 30 minutes to reach this place. You will passed Kuala Sungai Baru, a unique and nostalgic township that became a main hub for education business center for Kuala Linggi-Kuala Sungai Baru area.Unfortunately, I didn't took any single pictures of this place, but I will post another entry later just for you! After passed this township area, you will passed ALAM Malaysia and from there, your exact coordinate just in corner! The most unique about Kuala Linggi is there have an enchanted views of traditional and modern-contemporary houses along the coastline. You may spend your vacation at this place in few lodgings available along the coastline area. KM Chalet, Bora-Bora Chalet and Desa Balqis are the famous one in term of their hospitality. But, do not hoping too much as well as this is not a 4-5 stars resort. Just to qualify for you to rest and spend your days at this beach area. 

Tarikan :

Kuala linggi menyajikan banyak pemandangan menarik sekitar pantai di kawasan ini. Terdapat pelbagai tempat-tempat menarik di sini dan ia tidak hanya terhad kepada kawasan pantai dan rumah-rumah kampung yang cantik. Antaranya :

1) Fort Supai ( juga dikenali sebagai Kota Belanda )



2) Hutan Rekreasi Kuala Linggi



3) Jambatan Kuala Linggi


Ia adalah tiga tempat menarik yang terdapat di Kuala Linggi dan Jambatan Kuala Linggi adalah landmark di sini.  Secara jujur saya masih belum pernah menjejakkan kaki kedua-dua destansi tersebut kecuali Jambatan Kuala Linggi. Setibanya saya di sini kelak, saya akan mengepos beberapa entri berkaitan kepada anda dan nantikan kembara saya!

No comments: