Sunday 1 March 2015

Secangkir Kata, Seindah Bahasa

Sudah lama saya tidak update entri baharu semenjak saya memulakan kerjaya tetap saya. Namun, saya akan mencuri lebih masa bagi menerbitkan lebih banyak entri baharu. Ini kerana, terdapat banyak pengalaman yang ingin saya kongsikan dengan pembaca diluar sana betapa uniknya tempat-tempat yang terdapat di negara kita.

Ramai dalam kalangan kita lupa sebenarnya, negara kita memiliki pelbagai keunikkan yang tidak dapat digambarkan oleh kata-kata. Misi saya cukup  mudah, mengembara sebanyak yang mungkin sebelum kahwin dengan mengunjungi sesebuah tempat yang tidak popular, unsung, terpencil dan jarang kedengaran oleh kebanyakkan pelancong. Memandangkan, blog ini akan dikemaskini dari semasa ke semasa, maka kebanyakkan entri saya mungkin agak tunggang terbalik dari segi tarikh lawatan.

Maafkan den, den tak berniat sedemikian.

Bagi merancakkan lagi penceritaan saya, saya akan selitkan dengan beberapa gambar yang dapat menaikkan nafsu semangat lawatan anda ke destinasi yang bakal dikunjungi. Lebih gambar, sila kunjungi dan follow Instagram rasmi.

Please follow even kita ni tak se hot Neolopak!

 Mungkin ada diantara anda berfikir, mengapa saya amat gila melakukan perjalanan yang menjangkau lebih 80KM sehala semata-mata mahu mengunjungi tempat-tempat sebegini. Mungkin anda kurang fahami bahawa, kita lazim mendengar kewujudan sesuatu tempat yang sering dipeloporkan. Tetapi, ada sebenarnya tempat terpencil lain yang menjanjikan keseronokan sewaktu pengembaraan dilakukan.

Falsafah pengembaraan saya cukup mudah, nikmati keseronokan dan keunikan tempat tersebut sebelum ia hilang buat selamanya. Di dalam entri-entri yang bakal diterbitkan, saya akan mengembara sejauh yang mungkin untuk menjadi antara yang pertama ke sana.
Di dalam pengembaraan saya, saya sering memilih tempat-tempat yang sangat unsung dan pelik kedengaran. Antara memori yang tidak dapat saya lupakan, memburu jejak Sang Kelembai di Penang, Permata Penang yang menangis, sejarah dua imperalisme yang dilupakan, juga kenangan 100 tahun yang tidak dapat dibeli. Ia adalah antara segelintir kecil memori indah pengembaraan saya di Malaysia.


Saya berharap anda membaca setiap entri terbitan di blog ini dengan hati yang terbuka. Jangan lupa untuk komen juga ye. Akhir kata, pergilah mengembara dan jangan menjadi seorang pelancong, jadilah pengembara kerana langit dan angkasa lepas adalah berbeza walaupun ia adalah satu entity yang hampir sama.

No comments: